روغن اسکوترها با روغن موتورسیکلتهای چهار زمانه دندهای متفاوت است چون اسکوترها با سایر موتورسیکلتها تفاوتهایی در سیستم انجین دارند. در موتورهای دندهای معمولاً سیستم کلاچ از نوع مرطوب یا تر است و همراه با گیربکس و انجین در یک پوسته قرار دارند. بنابراین، روغنی که در موتورسیکلت استفاده میشود وظیفه روغنکاری همه سه عضو (کلاچ، گیربکس و انجین) را دارد و نباید به حدی لیز باشد که باعث لغزیدن یا سرخوردن کلاچ شود. به عبارت دیگر، این روغن باید ضمن روغنکاری، اصطکاک لازم برای صفحه کلاچ را هم نیز فراهم کند.
اما اسکوترها دارای سیستمهای متفاوتی نسبت به موتورسیکلتهای دندهای هستند. در اسکوترها، سیستم انتقال نیروی CVT (Continuously Variable Transmission) مستقل از انجین است و مشکلاتی مانند سرخوردن یا لغزیدن کلاچ وجود ندارد. بنابراین، نیاز به استفاده از روغن متفاوتی وجود دارد. اما هنوز نمیتوان از روغن خودرو برای اسکوتر استفاده کرد زیرا:
- انجین اسکوترها (و موتورسیکلتها) در دمای بالاتری از خودروها کار میکنند.
- دور موتور آنها بالاتر است و فشارهای متفاوتی را تحمل میکنند.
- شدت تولید نیرو در موتورسیکلتها (شامل اسکوترها) بالاتر از خودروها است.
استاندارد JASO T903 ژاپن، که مهمترین و معتبرترین مرجع برای روغن موتورسیکلت است، روغن متفاوتی را برای اسکوترها تعریف میکند. بر اساس این استاندارد، علامت MB نشانگر روغن مناسب برای اسکوتر است. این علامت باید بر روی قوطی روغن به شکل JASO MB درج شده باشد. به هموطنان توصیه میشود که در زمان خرید روغن اسکوتر، این علامت را با علامت MB229.1 که بر روی برخی از قوطیهای روغن درج شده و نشانگر تطابق با یکی از استانداردهای شرکت مرسدس بنز برای روغن خودروهاست، بررسی کنند تا اشتباه نکنند.
برای اطلاع از نوع روغن مناسب برای اسکوتر، ابتدا به دفترچه راهنمای اسکوتر خود مراجعه کنید. اطلاعات مورد نیاز برای تهیه روغن مناسب اسکوتر و یا اطمینان از استفاده از روغن مناسب در اسکوتر شما شامل موارد زیر است:
- مطابقت روغن با استاندارد ژاپن که به صورت JASO MB و یا MB باید بر روی قوطی روغن درج شده باشد.
- درجه گرانروی که بر مبنای استاندارد SAE مشخص میشود. به عنوان مثال، مطابق با دفترچه راهنمای اسکوتر هوندا کلیک (Honda Click)، این عدد 10W-30 است.
- طبقهبندی سطح کیفیت روغن که بر مبنای استاندارد API است و باید حداقل SG و یا بالاتر باشد.
مطابق با همان استاندارد (JASO T903)، علامت MA نشانگر روغن مناسب موتورسیکلتهای دندهای است که خود به دو دسته M1 و M2 تقسیم میشود.